Dette er ikke Pia Kjærsgaard i Island, men en søpapegøje. Jeg vidste slet ikke at Kjærsgaard var i landet; jeg var optaget af at snige mig ind på og om muligt skyde papegøjen (med kameraet).
Under
Kjærsgaards besøg på Thingvellir ville nogle islandske politikere øjensynlig
markere, at hun efter deres mening er racist. Kjærsgaard har givet igen ved at spørge retorisk, om Island selv har taget imod
nogen udlændinge.
Her krydser altså to former for fremmedfjendskhed eller nationalisme hinanden. Den som ikke ønsker at modtage udlændinge som nye borgere –: den islandske nationalisme/fremmedfjendskhed, groft sagt. Og den som – ydermere – opfatter grupper af allerede bosatte udlændinge og deres efterkommere som mindre værd og vil behandle dem dårligere end andre borgere –: Dansk Folkepartis nationalisme eller fremmedfjendskhed.
Her krydser altså to former for fremmedfjendskhed eller nationalisme hinanden. Den som ikke ønsker at modtage udlændinge som nye borgere –: den islandske nationalisme/fremmedfjendskhed, groft sagt. Og den som – ydermere – opfatter grupper af allerede bosatte udlændinge og deres efterkommere som mindre værd og vil behandle dem dårligere end andre borgere –: Dansk Folkepartis nationalisme eller fremmedfjendskhed.
Det får mig til at tænke bagud på trællenes
historie i Norden.
Søpapegøjen
på billedet er fra Vestmannaeyjar. Vestmændøerne hedder sådan,
fordi nogle irske trælle (vestmænd) engang flygtede ud på øerne.
De havde gjort oprør og dræbt en slaveejer, der var fosterbroder
til en endnu mere magtfuld mand, der efterfølgende hævnede mordet
ved at myrde alle de flygtede trælle ude på øerne.
Utroligt
nok blev de islandske beboere på Vestmannaeyjar selv – langt senere – gjort til slaver. I 1600-tallet blev flertallet af øboerne indfanget
af slavehandlere fra Nordafrika, der sejlede dem sydpå og solgte dem
på slavemarkeder.
Selvom
trællenes historie er en vigtig del af Islands, Danmarks, Nordens historie,
forekommer den alligevel at være ret underfortalt.
Hvad
Island angår skulle der efter sigende også være trælle med i
sagaerne. Det ved jeg ikke, men jeg ved at der ingen trælle
forekommer i gennemgangen af Islands historie på Nationalmuseet i
Reykjavik.
Dog er
der noget forfader/formoder-information om de nutidige islændinges nedstamning – langt tilbage – fra kvinder fra de
britiske øer. Disse formødre var velsagtens trælkvinder, indkøbte på slavemarkeder,
eller kidnappede og bortførte til Island. Jeg spurgte en kustode på
Nationalmuseet, om hun kunne fortælle mere om disse "vestkvinders"/formødres historie. Kustoden var amerikaner og sagde ja, der havde været
mange ”slaves”, men de informerede ikke om ”slaves” på
museet, da amerikanske turister (altså flertallet) ville opfatte
”slaves” i lyset af deres egen amerikanske slavehistorie.
Nå,
ok. Langt ude.
Jeg
mindes heller ikke nogen oplysninger om trællenes historie fra Nationalmuseet i København.
Dog
kan man læse om ”Slaver og trælle i vikingetiden” på natmus'
hjemmeside her
PS: Søpapegøjen lever i nuet. Den ser over på gletsjeren der smelter.
PS: Søpapegøjen lever i nuet. Den ser over på gletsjeren der smelter.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar