7. oktober 2012

Hvordan du undgår den ultimative taber: Energityven

Gæsteindlæg af Krisehex

Som led i fiaskologikonkurrencen her på bloggen vil jeg advare vores læsere mod den måske farligste tabertype af dem alle, nemlig energityven.

For dem som endnu ikke har været på kursus i at identificere og undgå energityve, kan jeg kun sige at de ikke kan komme afsted hurtigt nok. Kurset bliver udbudt på AOF til en fornuftig pris, og det har i den grad beriget mit liv, at jeg har fået luget ud i de mange ubehagelige energityve, jeg indtil fornylig var omgivet af.

Energityve er, som navnet antyder, tabere, der ikke nøjes med at være tabere i stilhed (som ellers er det eneste anstændige), men derimod suger energien ud af andre energiske og velfungerende mennesker, som mig selv. (Og sikkert også dig selv, kære læser, for mon ikke taberne allerede har indset, at denne blog ikke er et sted for dem).

Men for at vende tilbage til, hvad der er så farligt ved energityvene, så er det, at de udover at være irriterende kan have en direkte skadelig effekt på andres fremdrift i livet. De kan finde på at ringe i arbejdstiden eller om aftenen, mens man har travlt med alt muligt andet, og stjæle både tid og energi ud fra tilsyneladende uskyldige påskud. Selv gennem en ganske kort samtale, vil det ofte være muligt for energityven at dræne dig, så du ikke længere kan være så effektiv og koncentreret som før.

"Men hvem er dog disse energityve? Er det alle dem der fra de humanitære organisationer, der prøver at give en dårlig samvittighed over, at man ikke er medlem?" tænker du sikkert. Og svaret er endnu mere uhyggeligt. Det er ikke fremmede, men næsten altid nogen du engang har været tæt på, inden de røg på tabervognen. Måske er de blevet skilt, arbejdsløse eller bare deprimerede og livstrætte. De ringer og spørger om du har lyst til at ses. (Energityve arbejder bedst, når de er i fysisk kontakt med deres ofre). Og hvis det ikke lykkes dem at få en aftale med det samme, kan du være sikker på, at de går i gang med at bearbejde dig på andre måder.

Det er altid deres mål at give dig så dårlig samvittighed, at du alligevel presser en aftale ind i din travle kalender. "Men gør det ikke," siger jeg bare. Energityvene må simpelthen lære, at det ikke nytter noget at stjæle fra andre, uanset hvor gode venner man engang har været. De må ud og hente deres egen energi ved at gå i fitnesscenter, til poweryoga eller kognitiv terapi.

Så, hvis du ikke lige har tid til at tage kurset i at håndtere energityve, kan jeg kun råde til ikke at tage telefonen, hvis en mulig taber ringer. Svar kun med sms, og hvis det slet ikke kan undgås at have kontakt med dem (f.eks. til en fest hos fælles venner eller lignende), så sørg for at tale så meget om dig selv som muligt. Spørg ikke til, hvordan han eller hun har det. Afbryd, så snart taberen tager ordet og lad for guds skyld være med at lave aftaler om at ses igen.

Så burde du være på den sikre side.

2 kommentarer:

  1. Jeg må sige, jeg er heller ikke meget for disse energityve. Nogen gange er min kone eller mine børn faktisk de største energityve - men så kan det heller ikke gå hurtigt nok med få tændt for fjernsynet, for at få lukket for deres evindelige plapren...

    SvarSlet
  2. Jeg vil spørge om du tror det kan det passe at jeg er min EGEN energityv?
    Det er noget jeg nogen gange føler ...
    Jeg tog sidste forår det kursus du snakker om. Nu har jeg ligesom brug for det samme men i forhold til mig SELV.
    Ved du om den slags kursus findes?

    SvarSlet