10. maj 2013

Kan man træne alle vækster?



















Jeg læser i avisen at ”man må træne”. Det står i en sammenhæng: Man må træne for at opnå et eller andet, som en person udtaler sig om i avisen. Ligesom, siger personen, at man må cykle, hvis man vil være i form. (Personen cykler åbenbart ikke for at komme steder hen. Han er formentlig bilist).

Man må træne.

Sin krop. Sit sind. Træne dem sammen eller hver for sig. Træne sine kompetencer. Sin opmærksomhed og sin afspænding. Sidst men ikke mindst sin kreativitet og spontanitet.
Træn alt, hvad du har kært.

Man kan måske ikke træne sin næse, eller måske kan man, men det vil muligvis ikke ændre noget. Så kan man lade sin næse operere.

Træne – det klinger af arbejde. Sproghistorisk betyder arbejde ”møje, besvær, trængsel, nød, honorar, trællearbejde”. Det lyder negativt. Men vi ved jo alle, at arbejde er godt. Arbejde adler. At arbejde forbedrer min tilstand: økonomisk, socialt, kompetencemæssigt. Det gør mig også fri. Fri fra hvad? Fri for at være arbejdsløs, i det mindste.

”At Træne er min bedre halvdel,” siger Arbejdet. ”Det er den halvdel, hvori væksten foregår.” 

”Du skal træne i dit ansigts sved,” sagde Gud.

Så jeg løbetræner. Bagefter går jeg i supermarkedet for at købe ind. Undervejs ser jeg et opslag på en lygtepæl, ”Advanced Passion Training – Genopbyg passionen for dit liv” står der. 
Man kan åbenbart træne det hele. Det undrer mig lidt. Ikke fordi jeg tror det er forkert, det er sikkert rigtigt. Men jeg undrer mig, fordi jeg har potteplanter og altanplanter.

Jeg er opvokset i byen og har aldrig haft en have. Jo, engang boede jeg et års tid i et villakvarter, det var skræmmende, især om aftenen, men til huset hørte dog en have med smukke kirsebærblomster. Jeg ser aldrig haveprogrammer på tv. Men jeg har bladret i en bog om islamiske haver: ”Paradiset”, og jeg var i nogle år besat af maleriet ”Lysternes Have” af Hieronymus Bosch, omkring år 1500. 

Tilbage til potteplanter og altanplanter. Min erfaring med dem er, at nogle dør og nogle lever. Nogle vokser hurtigt og nogle langsomt. Nogle blomstrer og nogle ikke. Planter af samme art vokser forskelligt. Jeg behandler dem på den ene måde og så måske på en anden måde – jeg træner dem. Vejret skifter og planterne ændrer sig – uafhængigt af min træning af dem.

Sikke noget rod. Der ser jo næsten ud til, at planterne er frie ... i en ny og anderledes forstand. 


Note: 
Ordet ”træne” ifølge Ordbog over det danske sprog, 1948: 
optaget i sportslig sammenhæng fra engelsk train, trække, slæbe, specielt: få en plante til at gro på en bestemt måde, i en bestemt form, i videre anvendelse: ved opdragelse, øvelse, dressur, uddanne et dyr eller et menneske til visse færdigheder … oprindeligt brugtes det specielt mht væddeløbsheste, … ved ihærdige øvelser dressere, uddanne, opøve et dyr eller menneske til at udføre præstationer af en vis art, oprindeligt mht sportspræstationer; i videre anvendelse også mht andre færdigheder.

Poetisk note: 

far ved at han kun kender til vækstens livsform 
og at han aldrig vil kunne omstille sig

Fra Nikolaj Zeuthen: Oliebål, Samleren 2009.

PS-note: 
Da jeg havde læst oplaget om ”Advanced Passion Training” ankom jeg til supermarkedet. Jeg fyldte min kurv og stillede mig op i køen. Jeg tilbød en mand, der kun skulle betale for en uspecificeret teknisk indretning, at komme foran mig. ”Nej tak, du,” sagde han, ”hastværk er lastværk og ofte kommer man alligevel ikke hurtigere frem.”

Ingen kommentarer:

Send en kommentar